• Marit Hop

Aart Jan Buijtenhuis: Hart voor de kinderen en oog voor resultaat

Van leraar tot logopedist en van voetbaltrainer tot muziekdocent, allemaal werken ze in het dagelijks leven met kinderen. Elke maand vertelt iemand zijn of haar verhaal. Deze keer is het de beurt aan Aart Jan Buijtenhuis (55). Hij is directeur en groepsleerkracht van groep 7 en 8 op basisschool de Speulderbrink in Speuld.

Marit Hop

 

SPEULD Aart Jan Buijtenhuis is al 28 jaar het gezicht van de school in Speuld. Samen met zeven andere teamleden verzorgt hij als directeur en groepsleerkracht het reilen en zeilen in de school. Het is een kleinschalige dorpsschool waarbij er veel begrip is voor elkaar, iedereen hoort erbij. De in 1919 opgerichte school telt op dit moment 64 leerlingen en bestaat bijna 100 jaar. Per 1 januari 2018 hoopt de school buiten de huidige peuteropvang ook een voor- en naschoolse opvang aan te kunnen bieden voor twee dagen in de week.

 

Het bevalt Buijtenhuis na al die jaren nog steeds prima op de school. ,,Ik hoor inmiddels bij het meubilair, maar het is hier nooit saai. Het is een overzichtelijke 'ons-kent-ons'-school waarbij er echt oog is voor ieder kind", vertelt Buijtenhuis met een lach. De school heeft een christelijke identiteit, maar iedereen is er welkom. ,,Het christelijke zit in het onderwijs verweven. De school is opgericht als openbare school, maar is in 1966 van de ene op de andere dag overgegaan op een christelijke school. Dat past ook bij de christelijke identiteit van dit dorp." Zo ziet de school het leven en leren de leerlingen omgaan met anderen.

 

COMBINEREN De combinatie van het directeur zijn en voor een klas staan is druk. ,,Ik ben overdag en in de avond bezig voor school, maar niet in het weekend. Ik vind het leuk, dus dan maakt tijd voor mij niet uit."

Het leuke aan kinderen vindt Buijtenhuis dat ze je jong houden. ,,Kinderen zijn spontaan en ik blijf op de hoogte van de ontwikkelingen. Het werk is altijd wisselend en het geeft veel energie. Ik heb nu zelfs kinderen van oud-leerlingen in de klas. Ik vind het jammer dat de vrijheid van kinderen erg in wordt geperkt in vergelijking met vroeger. Dingen zoals het bouwen van hutten op de hei en in het bos, dat mag niet meer." Dat noemt Buijtenhuis net als de beeldcultuur van tegenwoordig de verandering van de maatschappij, kinderen zelf veranderen niet zoveel.

 

Wees zuinig op je spullen, maar vooral op elkaar is een belangrijk begrip op de school. Regels zijn er ook. Zo wordt pesten niet getolereerd. ,,Een vrolijke leerling is het zonnetje in school, dat is voor ons een belangrijke uitspraak. Net als dat voor ons geldt dat we hart voor de kinderen hebben maar ook oog voor resultaat. We willen graag iets overdragen." De resultaten van de school zijn bovengemiddeld. ,,Ouders vinden het fijn dat de school overzichtelijk en laagdrempelig is en dat we de kinderen door en door kennen."

 

Een school als deze is een spil in het dorp. ,,De school is een ontmoetingsplek en een activiteitenbron, het geeft leven in het dorp. Het is een samenbindend geheel en de achtergrond van de mensen maakt hier niet uit. Speuld is een mooi dorp met mooie mensen waar iedereen elkaar respecteert."

 

TOEKOMST Zolang het kan, wil Buijtenhuis de dubbele taak op de school graag uit blijven voeren. ,,Ik kan niet in de toekomst kijken; ik hoop het zo lang mogelijk te kunnen combineren. Het leuke aan deze combinatie is dat je dingen die je zelf beslist ook zelf uit kunt voeren. Ik houd van ondernemen en organiseren, maar zie mezelf niet als een directeur." Buijtenhuis vindt het een ideale combinatie en gaat met plezier naar het werk. Zolang het zo kan, kan het.