• Eric Kroes

'Het is gedaan met de rust!'

ELSPEET De alternatieve route die vliegveld Teuge heeft voorgesteld (route B++) komt langs Nunspeet en dan recht over Hulshorst, Staverden, Elspeet, Uddel en Garderen. Deze begint op een hoogte van 900 meter, eerst een stuk recht boven het Veluwemeer tussen Nunspeet en Hulshorst tot en met 1800 meter nabij Garderen. Dit staat bijna nergens vermeld, maar Elspeter Hans Vlijm kwam hier tot zijn grote schrik achter nadat hij zich hierin ging verdiepen.

Eric Kroes

Daarom pleiten Vlijm en andere initiatiefnemers om de petitie (hogerbovendeveluwe.petities.nl) tegen deze alternatieve route te ondertekenen. Als iedereen protest aantekent kan volgens hen de rust op de Veluwe echt behouden worden. Anders is het straks te laat en kan het toerisme, en alles wat hiermee samenhangt, in deze regio weleens een flinke tik te verwerken krijgen, zo stellen ze. Met de komst van meer vluchten vanaf vliegveld Lelystad is de route van opstijgende en dalende vliegtuigen aan de Alderstafel (centraal overlegorgaan van de overheid aangaande vliegroutes voor Lelystad) in principe geregeld. Tot zover lijkt alles goed te gaan voor deze regiobewoners. Alleen heeft vliegveld Teuge nu een eigen alternatieve vliegroute bedacht om haar hogere parachutesprongen veilig te stellen. De alternatieve route van opstijgende vliegtuigen gaat dan niet over Teuge (1800 meter hoogte) lopen, maar recht over de Veluwe.

ENORM LAWAAI Het is een technisch verhaal volgens Hans Vlijm, maar in het kort zit het als volgt in elkaar. De alternatieve route, B++ genoemd, mag pas hoogte winnen als het over het Veluwemeer is gevlogen. Dit is in verband met de dalende vluchten die richting Schiphol gaan. Dat betekent dat de vliegtuigen vanaf Hulshorst, op 900 meter hoogte, pas hun motoren volop open gaan zetten en koers zetten richting Garderen en daarbij tussen Staverden en Elspeet (+/-1300 meter hoogte) doorvliegen kort langs Uddel (+/-1400 meter hoogte) naar het zuiden vliegen. Bij Garderen mag dan de hoogte pas 1800 meter zijn voor de opstijgende vliegtuigen. Hans Vlijm: ,,Dit betekent voor de Veluwe een enorme verstoring van onze rust in de omgeving. Het begint straks met maximaal 10.000 vliegbewegingen per jaar, daarna 25.000 in fase 2 om uiteindelijk  toe te nemen tot maximaal 50.000 vliegbewegingen in de jaren daarna. Iedereen kan dan simpel uitrekenen dat het gedaan is met de rust op het Veluwemeer tussen Harderwijk en Nunspeet en de Noord-Veluwe en waarnaar de bewoners en toeristen op zoek zijn als zij recreëren en vakantie vieren."

VALSE ARGUMENTEN In een voorgaand onderzoek is de route, nu voorgesteld door vliegveld Teuge, al eerder afgewezen, omdat Schiphol in de weg stond met haar dalende aankomstvluchten. Toch heeft Teuge nu deze route weer van stal gehaald. Daarbij heeft de directie van vliegveld Teuge de indruk gewekt dat het gerenommeerde luchtvaartinstituut Helios deze alternatieve route heeft onderzocht. In een mail aan omroep Flevoland van 1 september geeft de directeur van Helios aan dat dit niet het geval is. Wat Vlijm het meest steekt is dat vliegveld Teuge beweert dat hun voorgenoemde route beter is voor de Veluwe, de natuur en haar bewoners zonder duidelijk aan te geven dat hun voorgenomen route de Veluwe doorsnijdt op een nog lagere vlieghoogte als bij Teuge het geval is. Verder vindt Vlijm dat de verantwoordelijke wethouder Johan Kruithof in Apeldoorn haar eigen gemeentelijke inwoners, die van Uddel, blijkbaar minder belangrijk vindt dan vliegveld Teuge dat in de gemeente Voorst ligt. Terwijl de diverse wijkraden in het oosten van de gemeente Apeldoorn ook het lawaai van buurman vliegveld Teuge al meer dan genoeg vinden.

GEVAARLIJK SPEL Afgelopen week heeft ook de werkgeversbond VNO NCW Midden, middels voorzitter Jacco Vonhof, zich achter vliegveld Teuge geschaard. Zo wil de voorzitter dat de staatssecretaris Sharon Dijksma dit alternatief in de procedure voor Lelystad Airport brengt. En willen zij dat Oost-Nederland aan tafel zit voor de herindeling van het luchtruim in 2023 om ervoor te zorgen dat onnodig laagvliegen wordt voorkomen. Hoewel in eerste instantie in het luchthavenbesluit voor de route over Teuge is gekozen als de beste luchtvaartroute, moet de vliegroute nog definitief worden vastgesteld door het ministerie van Infrastructuur en de Tweede Kamer. Daarnaast heeft het ministerie van Infrastructuur het Engelse adviesbureau Helios onlangs toch nog gevraagd om een second opinion over de voorgenomen routes. Dat rapport wordt eind september verwacht.

Hans Vlijm vindt dat een ieder die tegen deze alternatieve route is de petitie moet ondertekenen. ,,Wie nu niet zijn stem laat horen, heeft straks geen poot om op te staan. Dan zie je binnen een paar jaar meer witte strepen in de lucht en hoor je het lawaai van vliegtuigmotoren om het kwartier."